...








photography artwork tutorial tips

Thursday, June 3, 2010

20 Website Terbaik Untuk Mencari Inspirasi


Hai rakan2 seblog, sefacebook, serumah, seangkatan semua. hari ni aku nak kongsi sikit dengan korang mengenai 20 website terbaik untuk mencari inspirasi. Kalau kita nak berkaya, kita mesti ada cetusan idea kan. Kat sini aku showkan kat korang antara website yang banyak bagi aku inspirasi untuk berkarya. Kalau kita nak buat gambar kita jadi lawa, smart buat orang tertarik, kita mesti ikot contoh yang lawa2 kan (tu bak kata sifu2 yang pernah aku tanya) . So, ini lah masanya untuk korang mencari ilham kat website2 ni. Website2 ni semua aku pilih atas dasar aku sendiri sebab ini lah website2 yang aku selalu lepak kalau aku bosan. website ni semua tak de ranking ye, No1 ke 2 ke... semua sama je. Semua adalah terbaik.

Mungkin ada website2 lain yang aku terlupa nak senaraikan. Mana la tau kalau korang tau website yang lagi best. So boleh la kongsikan bersama ye. Lepas ni aku harap korang boleh la mendapat cetusan idea dari website2 hebat ni. Lepas tu boleh la praktis slow2 PHOTOSHOP ok.

Jom kita tengok website2 ni...
*klik je kat tajuk website tu kalau korang nak pergi website tu

-ini antara laman web paling aku suka sebab kat sini la macam2 ada. Dari photography, Photoshop, Illustrator dan macam2 lagi. Kat sini jugalah banyak aku dapatkan stock photo untuk photo manipulation aku. Kalau korang nak cari tutorial pon boleh juga.
-Laman web ni banyak memaparkan karya2 hebat dari pendesign2 dari serata dunia. Korang boleh cari design2 macam Logo, Illustration, Typography, Business Card, Gambar2 menarik. Memang banyak la inspirasi korang boleh dapat kat sini. Dah nama web pon The Design Inspiration kan.

-Ini bukan Muse yang kumpulan band tu ok. Ini laman web yang mempamerkan karya artis2 design dari serata dunia. Tak tau la kenapa dia ambil nama "Muse" tu. Mungkin owner dia peminat muse kot. Apa2 pon website ni memang hebat.
-Designflavr ni merupakan website lebih kurang macam 'the desing inspiration' yg kat atas tu. Dia memaparkat design2 macam Typography, Web CSS, Flash website, Illustration, Vector art, Photo Manipulation dan banyak lagi la. Memang agak menyeluruhlah website ni.
-Ini antara website yang banyak bagi aku Inspirasi. Sebab website ni memaparkan karya2 yang sangat menarik. Kebanyakannya menepati cita rasa aku dan banyak memberi aku idea.
-Website ni turut memaparkan karya2 yang hebat macam Graphic design, Photography, Website design, Digital art. setiap 1 tajuk besar tu mempunyai pecahan masing2. So memang banyak la design2 yang boleh korang jadikan inspirasi.
-Ini antara website favourite aku kalau nak cari 'tutorial photoshop'. memang menarik la tutorial dia. Disamping tu juga, website ni turut mempamerkan Inspirasi2 yang best untuk dijadikan contoh.

-smashing hub ni lebih kurang macam blog jugak, Tapi banyak mempamerkan koleksi2 seperti photoshop, illustrator yang best2.


-website ni ada lebih kurang 45 set collection. Contoh collection tu macam ( background, border, heading, icon , illustration, dll...) .Banyak kan. Boleh katakan apa yang korang nak cari memang cerah la peluang nak jumpa benda tu kat website ni. ( tapi berkaitan design je la.)
-mmmm... apa aku nak cakap pasal website ni ye. Boleh dikatakan website ni pon banyak artical2 yang seronok untuk dibaca kalau korang minat design mendesign ni la.
-Aku suka website ni sebab 1st sekali, dia cantik. Banyak bagi freebies2 yang sangat best. 2nd,dia juga banyak tunjukkan tutorial2 yang best2. Senang cerita korang tengoklah sendiri website ni. Mana tau ada benda korang boleh download.
- Kalau tak silap aku, ni website dari Russia. Aku agak je sebab aku pon tak faham bahasa apa yang dia guna..haha!!!. Tapi tak pa sebab korang boleh tengok gambar2 yang dia tunjukkan. Secara tak langsung korang boleh dapatkan sedikit cetusan idea kan. So, bahasa bukan batasan untuk mencari ilmu (macam Dr falsafah la pulak.)
-Creative tempest ada memberikan lebih kurang 12 kategori design yang boleh korang pilih ikot minat korang. Semua desing2 yang dipamerkan kebanyakannya dari designer2 yang hebat2 belaka. So design2 tu semua memang superb la.


-Cool showcase banyak memaparkan illustrasi2 yang hebat. Ada juga photography2 yang dasyat. Walaupun tak banyak kategori yang ditunjukkan. Tapi setiap karya yang dipamerkan mampu memberi inspirasi kepada anda.!
-Graphic mania meyediakan himpunan2 artical macam photoshop, flash, illustrator, 3D dan banyak lagi la. Ada juga link2 untuk tutorial.
-Web ini lebih cenderung kepada website design. Dia banyak memaparkan website2 yang cun melecun untuk korang jadikan inspirasi. Lepas ni, blog korang pon boleh la jadi cun melecun!!
-Kat sini korang boleh tengok projek2 yang designer2 seluruh dunia buat. Macam2 jenis projek ditunjukkan dan semuanya berkaitan design.

-Webite DA ni banyak menunjukkan karya2 agung designer2 terkenal. Dia turut sertakan interview yang diorang buat. So korang boleh la baca2 sikit apa yang dia membebel tu. Korang boleh tengok sendiri karya2 diorang. Mana lah tau korang boleh terMotivasi untuk berkarya.


-website ni pun macam website2 design yang lain. Banyak memaparkan berkaitan photography, illustration dan ada la yang lain. Tapi kat sini aku suka tengok wallpaper2 yang dia tunjuk. Banyak yang lawa2. So boleh la nak cari idea2 menarik dari situ.


-Ini meprupakan web yang memaparkan desktop wallpaper. Dia punya wallpaper banyak yang cantik2. Dari situ juga korang boleh ambil idea untuk buat design korang sendiri.
p/s:Harap korang puas hati dengan senarai2 website ni semua ye. Kalau korang rasa ada website lain yang best, jom lah kongsikan kat sini....

blog comments powered by Disqus
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape
Blog Widget by LinkWithin