...








photography artwork tutorial tips

Friday, October 15, 2010

Before & After

Halooooo. Salam buat semua. Aku masih lagi terasa aura kemenangan untuk pertandingan banner hari tu (ceh.. macam nak menunjuk pulakkan). Haha. Sebenarnya kemenangan hari tu bukan lah beerti aku ni dah cukup hebat dalam bidang graphic ni. Cuma tulah merupakan titik permulaan aku dalam dunia design men-design ni. Yelah, macam korang tahu aku ni bukannye budak multimedia. Aku ni just seorang student engineering. So, segala yang berkaitan design aku just belajar sendiri dari blog2 dan kawan2 yang lagi terer dari aku. Banyak lagi benda aku kena kaji dan aku juga harap korang selalu la support aku ye.

Dah. Membebel pulak aku ni. Ok lah, straight to the point. Hari ni sebenarnya aku just nak buat Teaser la pasal macam mana nak buat tone pada gambar korang. Kan hari tu aku ada kata nak ajar kan. Tapi bukan untuk post kali ni ye. hihi. Harap bersabar ye. Sebenarnya aku pun kurang arif juga pasal tone colour ni. Sebab setiap gambar yang kita edit, kita kena check tone apa yang sesuai dengan gambar tersebut. Tak boleh la main hentam je. Gambar jadi pelik la nanti.

So post kali ni aku tunjukkan gambaran awal macam mana aku edit gambar-gambar aku sebelum dan selepas di edit. Nanti baru aku ajarkan macam mana cara korang boleh aplikasikan tone color pada gambar korang ok. Arr, lupa nak kasi tahu. Semua gambar2 ni aku edit secara manual. Tiada photoshop action digunakan.

Layan......


(Teknik Cross processing)

(black and white)

(tone ikut sedap hati)

(tone ikut sedap hati)

(HDR-main hentam je ni)

(Teknik Cross processing)

(Teknik Cross processing)

(tone ala2 petang)

(teknik filtering)

P/s: ok cukup. Tak boleh tengok banyak2. Bahaya. hihi. Rahsia kerajaan semua ni. Ok lah. So korang pon dah tegok macam mana aku edit gambar. So bersabarlah utuk tutorialnya pulak ye. tehee~

blog comments powered by Disqus
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape
Blog Widget by LinkWithin